I generacja LPG

 

Instalacje gazowe I generacji, przeznaczone są do montowania w samochodach z zasilaniem gaźnikowym. Jest to najprostsza instalacja niewymagająca instalowania prawie żadnych sterowników elektronicznych.

Elementy układu LPG I generacji:

1. Wlew gazu

2. Zbiornik gazu wraz z osprzętem

3. Przełącznik benzyna gaz

4. Elektrozawór gazu

5. Mikser(mieszalnik)

6. Reduktor(parownik)

IIgeneracja LPG

Instalacje gazowe II generacji,przeznaczone są do montowania w samochodach z katalizatorem i sondom lambda. Ich budowa jest zbliżona do układów generacji I. Dodatkowymi elementami są elektroniczny Układ Sterujący, który na podstawie sygnałów z sondy lambda reguluje skład mieszanki, oraz attuator (regulator przepływu). Attuator jest elementem wykonawczym Układu Sterującego. Zadaniem attuatora jest sterowanie ilością gazu zasysanego przez silnik poprzez mikser.

Elementy układu LPG II generacji:

1. Wlew gazu

2. Zbiornik gazu wraz z osprzętem

3. Przełącznik benzyna gaz

4. Elektrozawór gazu

5. Mikser(mieszalnik)

6. Reduktor(parownik)

7. Katalizator z sondą lambda

8. Układ sterujący

9. Attuator(regulator przepływu)

III, IV generacja LPG

Instalacje gazowe III i IV generacji, przeznaczone są do instalowania w samochodach z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W rozwiązaniu tym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje tuż przed zaworem ssącym. W zależności od ilości powietrza napływającego do cylindra w okolice zaworu ssącego podawana jest przez wtryskiwacz benzyny ściśle określona ilość paliwa. Podstawowym wyznacznikiem instalacji gazowych do wtrysku wielopunktowego jest zachowanie zbliżonego do oryginalnego, miejsca powstawania mieszanki gazowo-powietrznej. Ponadto gaz powinien być podawany przez wtryskiwać o podobnej charakterystyce do wtryskiwacza benzyny.

W grupie tych układów mamy kilka rozwiązań:

- Nadciśnieniowe doprowadzenie gazu z jednomiejscowym centralnym sterowaniem. Brak wtryskiwacza. Gaz jest doprowadzany do każdego cylindra osobna przez rozdzielacz. instalacja LPG trzeciej generacji z zasilaniem nadciśnieniowym. Centralne podawanie gazu przez wtryskiwacz. Doprowadzenie mieszanki do każdego cylindra zrealizowane przez rozdzielacz.

- Wtrysk gazu z jednomiejscowym centralnym sterowaniem. Centralne podawanie gazu przez wtryskiwacz. Doprowadzenie mieszanki do każdego cylindra zrealizowane przez rozdzielacz.

- Wtrysk z oddzielnym wtryskiwaczem gazu na każdy cylinder Osobny wtryskiwacz na każdy cylinder. Wszystkie wtryskiwacze podają tą samą ilość gazu.

-Sekwencyjne wtryski gazu. Rozwiązanie podobne do poprzedniego z tą różnicą, że ilość gazu jest dobierana indywidualnie dla każdego cylindra. Sekwencja otwierania wtryskiwaczy gazu jest sczytywana z oryginalnej sekwencji wtryskiwaczy benzyny.

Elementy układu LPG III generacji:

1. Wlew gazu

2. Zbiornik gazu wraz z osprzętem

3. Przełącznik benzyna gaz

4. Rozdzielacz gazu

5. Refulator składu mieszanki

6. Reduktor(parownik)wraz z elektrozaworem

7. Sonda lambda

8. Sterownik - Wtrysk gazu z jednomiejscowym centralnym sterowaniem.