WLEW GAZU


Służy do uzupełniania ilości paliwa w zbiorniku. Wyposażony jest w zawór kulowy jednokierunkowy. Po zamocowaniu specjalnego pistoletu do tankowania, który szczelnie przylega do gniazda wlewu, pod wpływem ciśnienia z dystrybutora gaz napełnia zbiornik. Gaz nie wylewa się po odłączeniu pistoletu, ponieważ zostaje zamknięty zawór zwrotny znajdujący się w wlewie. Celem zabezpieczenia wlewu przed zanieczyszczeniami stosuje się wkręcany plastikowy korek.PAROWNIK-REDUKTOR


 

Służy do rozprężania i odparowywania ciekłego LPG w stan lotny. Odparowanie LPG ma miejsce w drugiej komorze i pociąga za sobą znaczny spadek temperatury. Ciepło potrzebne do odparowania LPG dostarczane jest z układu chłodzenia silnika. Na reduktorze zamocowany jest elektrozawór, który przy braku napięcia zamyka kanał doprowadzający gaz. Ciekły gaz z elektrozaworu przechodzi pod ciśnieniem przez kanał zasilający do komory redukcyjnej pierwszego stopnia, gdzie w zależności od typu reduktora następuje obniżenie ciśnienia do 0,45-0,65 bara. Następnie gaz w fazie lotnej przedostaje się do komory drugiego stopnia, gdzie odparowywany jest gaz. Niezbędne do tego ciepło dostarczane jest przez gorącą ciecz pochodzącą z małego obiegu chłodzenia samochodu przepływającą przez reduktor-parownik. Komora drugiego stopnia połączona jest za pomocą przewodu gazowego z mikserem umieszczonym przed przepustnicą. Podciśnienie wytworzone w kolektorze ssącym silnika oddziaływuje przez mikser na membranę umieszczoną w komorze drugiego stopnia reduktora-parownika. Membrana jest połączona z dźwignią, która reguluje napływ gazu z komory pierwszego stopnia (otwiera lub zamyka zawór). Podczas wzrostu podciśnienia membrana ugina się do wnętrza reduktora-parownika i naciska na dźwignię. Następuje wówczas otwarcie zaworu. W przypadku zaniku podciśnienia membrana odchyla się w drugą stronę i zamyka dopływ gazu.Ponadto reduktor-parownik posiada śrubę regulacyjną, za pomocą której ustawia się ilość gazu dla biegu jałowego silnika.

ZBIORNIK GAZU

 

 

 

Służy do magazynowania paliwa gazowego w stanie ciekłym. Wykonany jest z wysokiej jakościowej stali w kształcie cylindra lub torusa. Każdy zbiornik poddawany jest testom szczelnościowym i wytrzymałościowym i zaopatrzony jest w certyfikat ważny 10 lat. Zbiornik standardowo posiada kołnierz, do którego mocowany jest osprzęt zbiornika (wielozawór lub wielozawór z obudową).

ELEKTROZAWÓR GAZU

 

Jest to urządzenie elektromagnetyczne, które otwiera lub zamyka przepływ gazu. LPG trafia do elektrozaworu gazu w stanie ciekłym. Najpierw wpływa do komory odstojnikowej umieszczonej w dolnej części. Stąd przepływa przez filtr do górnej części, gdzie znajduje się tłoczek otwierający i zamykający przepływ gazu. Tłoczek zmienia swoje położenie (zamyka lub otwiera) w wyniku zmian napięcia na cewce elektrycznej, przy czym: - zawór jest zamknięty, jeśli na cewce zaworu nie ma napięcia; - zawór jest otwarty i umożliwia przepływ gazu, gdy na cewce zaworu jest napięcie. Na zaciskach cewki nie występuje napięcie, kiedy kluczyk zapłonu w samochodzie jest wyłączony lub przełącznik sterujący jest w pozycji "BENZYNA". Wówczas tłoczek dociskany przez sprężynę zamyka dopływ gazu. Napięcie występuje przy pracującym silniku i przełączniku w pozycji "GAZ". Pole elektromagnetyczne wytworzone wewnątrz cewki przemieszcza wtedy tłoczek pokonując siłę sprężyny co otwiera zawór. Gaz przedostaje się wówczas przez elektrozawór do reduktora-parownika.

KLAPA PRZECIWWYBUCHOWA

 

Zapobiega uszkodzeniom części kanału dolotowego i obudowy filtra, spowodowanym przez ewentualne wybuchy powrotne. Umieszczona jest na kanale dolotowym powietrza do silnika (między przepustnicą a obudową filtra powietrza) lub w obudowie filtra powietrza. W momencie wystąpienia wybuchu powrotnego w kolektorze ssącym, następuje nagły wzrost ciśnienia, który musi zostać zdekompresowany. Zmniejszenie ciśnienia uzyskuje się poprzez rozszczelnienie kanału dolotowego dzięki specjalnej konstrukcji klapy. Po upuszczeniu nadmiaru ciśnienia, następuje samoczynny powrót klapy przeciwwybuchowej do pozycji wyjściowej. W przypadku ewentualnego zadziałania klapy należy sprawdzić czy guma ułożyła się prawidłowo (bez jakichkolwiek zagięć i podwinięć) i czy zapewnia odpowiednią szczelność. Klapa przeciwwybuchowa jest montowana ze względów bezbieczeństwa, jednakże wybuchy nie są groźne. Aby je wyeliminować należy dbać o sprawność układu zapłonowego (częstsza wymiana elementów).

MIKSER GAZU

 

Ma zasadniczy wpływ na zużycie gazu, elastyczność jazdy podczas zasilania gazem oraz na osiągi pojazdu. W mikserze następuje wymieszanie powietrza zasysanego przez silnik z odpowiednią ilością gazu w fazie lotnej pobranego z reduktora-parownika. Mikser jest zatem odpowiednikiem gaźnika w układzie zasilania benzyną. Podczas pracy silnika w suwie ssania następuje napełnienie cylindrów powietrzem niezbędnym do procesu spalania. W zależności od ilości zasysanego powietrza, do cylindra powinna się dostać odpowiednia ilość gazu. Dla prawidłowej pracy silnika i maksymalnego wykorzystania energii zawartej w paliwie najkorzystniejsze jest przygotowanie takiej mieszanki powietrzno-paliwowej, po spaleniu której w spalinach nie pozostanie nie spalone paliwo (mieszanka zbyt bogata) lub po spaleniu której nie zostanie w spalinach tlen (mieszanka zbyt uboga). Mikser musi zapewnić dostarczenie odpowiedniej ilości gazu proporcjonalnie do ilości przepływającego powietrza w całym zakresie pracy silnika (pomimo zmieniających się prędkości obrotowych i obciążeń), zatem dobór miksera musi być bardzo precyzyjny.
ATTUATOR

 

Inaczej regulator przepływu jest elementem układu sterującego ilością gazu. Jego zadaniem jest regulowanie ilości gazu zasysanego przez mikser. Jeśli mieszanka spalana w cylindrze jest zbyt bogata, attuator zmniejsza dopływ gazu do miksera zmniejszając przekrój przepływu. Analogicznie, jeśli mieszanka jest zbyt uboga, zwiększa dopływ gazu. Attuator składa się z korpusu, który łączy się z przewodami gazowymi oraz z silnika krokowego, który sterowany jest za pomocą sygnałów z elektronicznego układu sterującego. Na podstawie analizy danych pochodzących z sondy lambda układ ocenia bieżącą sytuację i steruje elementem wykonawczym - attuatorem. Silnik krokowy może zajmować dowolną pozycję w przedziale 0 (całkowicie zamknięty) do 255 kroków (całkowicie otwarty).